Ser silenviosa belleza

31 mei 2016 - San Sebastián, Spanje

Nog 480 km te gaan. Ik ben al bijna op de helft! Voor Camino lopers is dat een bijzonder moment. Afgelopen week was het meest ultieme moment de aankomst in Guemes. Het was snikheet en de route was door het prachtige heuvel landschap. Op zaterdagmorgen is het super stil in de dorpen. De dag was eigenlijk een rustdag voor mij. De etappe was maar 15 km. Ik genoot van alle stilte en de mooie omgeving. Alles is zo rustig en ik dacht aan alle bedrijvigheid en stres die wij op een doodnormale zaterdag hebben. Echt een verschil. De katoenen broodzakken hangen hier aan de deur en worden door een regionale bakker gevuld.

Ik vroeg een oude Spaanse man waar de alberque is, ik had geen zin om met deze hitte verkeerd te lopen. Hij zei dat ik de heuvel op moest, althans dat begreep ik uit zijn gebaren, en naar Casablanca.

Casablanca?, dacht ik. Hij hield mij vast voor de gek. Ik liep verder en uiteindelijk kwam ik aan bij de alberque. Ik waande mij echt in heaven!

Wat een top ontvangst, relaxte en peacevolle place was dat. Mijn mond viel open van verbazing. Alles was zo perfect, van hangmat, slaapruimte, douche etc. Later bleek dat deze alberque gerund wordt door een priester en nog 56 vrijwilligers. Deze koken, naken alles schoon, onderhouden er huis. De kosten worden betaald door uiteindelijk alle pelgrims. Van giften en donaties . Het huis is de alberque van alle pelgrims! Daarnaast zijn er een groot aantal projecten wereldwijd en op deze manier leveren zij een bijdrage om de wereld een stukje beter te maken. Het was een ongelofelijke ervaring om hun spirit te mogen voelen en ervaren. Als je de dingen die je doet, diet met je hart en je passie dan worden mensen geraakt en bereik je meer.

Lesje dienstverlening ten top dacht ik, zij zijn in ieder geval een Host!

Ook was het lopen langs en over de stranden ongelofelijk mooi. Ik schreef berichtjes in het zand en stuurde deze naar mijn lief. Ik maakte de oversteek naar de stad Satander en was en is het vinden van een alberque iedere dag een uitdaging.

Mijn voeten en benen doen pijn en draag nog steeds de te vele kg met mij mee. Ik ontdek de middeleeuwse dorpen, de saaie industriegebieden maar Sims zoals vandaag een stukje Barcelona in het prachtige plaatsje Comillas. Het prachtige paleis van Sebrellano siert op de heuvel en aan de andere kant zie ik de zee, fabelachtig. Ik bezoek nog snel even de Capricho van Gaudi- prachtig. Ik vergeet heel even mijn pijn en het dagelijkse afzien en ben even stil.....

1. Jacobien:
    31 mei 2016
    Fijn om te horen, dat het je goed gaat op je zere benen en voeten dan! En al bijna op de helft wauw je bent een topper. En dat je toch steeds een herberg op tijd weet te vinden. Wordt zowat een sport! dikke knuffel van mij
  2. Marjan:
    31 mei 2016
    Wow, super! Ongelooflijk dat je al op de helft bent. Ik lees je updates met veel plezier. Succes, doorzetter!
  3. Anton Arnold:
    31 mei 2016
    Ineke, wat kun jij inspirerend schrijven! En hoe snel gaat het dat je nu al bijna op de helft bent van je tocht! Fijn om te horen dat het je goed gaat. Als ik jouw verhalen lees moet ik telkens denken aan de eveneens inspirerende uitzendingen van het tv programma Kruispunt afgelopen 2 zondagen waar Wifrid Kemp Nederlandse camino-pelgrims ontmoet en met hen meeloopt. En: hier gaat alles goed hoor! Wat een collegialiteit in het team. Ik wens je nog een heel fijne tocht.
  4. Trudy de Nijs:
    31 mei 2016
    Bijna op de helft, knap. En een tikkeltje jaloers ben ik wel. Wat een belevenis. Succes en ik ben nieuwsgierig hoe de rest gaat verlopen! Vast en zeker ook met heel veel mooie momenten.
  5. Jan:
    1 juni 2016
    Mooi meid, hoe je geniet van alle moois en levensstijl van die omgeving. Dat we daar iets van kunnen leren is duidelijk. Maar er moet ook een balans zijn met onze stress drukke leven. Ons drukke leven heeft ons ook de welvaart gebracht en moetn wij nu de relexlanden bijstaan. DUs alles heeft zijn keerzijde. Geniet er nu van want dat(rust en schoonheid van het land) is het tegenwicht dat jij nu hebt met jou drukke en zware tocht. Op naar de helft. Groetjes Jan F ps: lees jij de reacties ook?
  6. 1 juni 2016
    We hopen dat je van daag weer een goede wandeling heb.
    Lieve groetjes van ons Xxx
  7. Saskia:
    1 juni 2016
    Wat leuk om je avontuur mee te lezen. Je gaat snel, al bijna op de helft :-o. En een goede host herken je overal, duidelijk het wow-effect. Zouden ze ook een hostmanship-training hebben gevolgd? ;-) :-). Nog een hele fijne tocht.
  8. Desireé:
    1 juni 2016
    #knapperd#....je triggert me door wat je schrijft over dat je 'nog steeds een te volle rugzak hebt'... Ben benieuwd wat je daar kunt achterlaten zodat de last op je schouders draaglijk zal zijn... #toppertje...#power #doen #wauw
  9. Jeroen:
    2 juni 2016
    Je gaat snel ... al op de helft! Goed te lezen hoe je aan het genieten bent. Blijf dat vooral doen!Tip: Kijk eens goed in die rugzak ... wat je de afgelopen drie dagen niet hebt aangeraakt gewoon wegdoen, scheelt misschien weer een paar kg! Een mens neemt altijd teveel mee op reis! Verder nog veel mooie stappen toegewenst!
  10. Rowena Hertogh:
    3 juni 2016
    Ervaring om nooit meer te vergeten zo te lezen en te zien Ineke! Ben inmiddels gestart bij BMC en moest je via deze weg ook de groeten van Pieter doen. Zet hem op he!
  11. Frits:
    3 juni 2016
    Prachtige foto's en mooie verhalen :-)
  12. Ditty Oppelaar:
    6 juni 2016
    Hoi Kanjer, je doet het SUPER..... Wat een mooie foto's en je verhalen. Ik zie je gezicht voor me als je in dat klooster was.!!!!!!!! Ga door meid ik denk aan je en ik zie uit naar je volgende verslag. Lieve gr en een dikke duim voor jou. XXX Ditty
  13. John:
    6 juni 2016
    Ha Ineke, het lopen doet je zichtbaar goed als ik je foto's bekijk en je verhalen zo lees. Leuk dat je jouw ervaringen zo deelt. Helpen de bruistabletten voor je voeten een beetje of was daar geen plaats meer voor in je rugzak ;-)? In ieder geval nog een heel mooie tocht toegewenst en blijf ervan genieten......
  14. Gory Buermans:
    6 juni 2016
    Hoi Ineke , ziet er allemaal super leuk uit ! Wat een belevenis en geweldig mooie foto's. Blijf er vooral van genieten ondanks alle inspanningen, want de tijd gaat snel en zeker als je over de helft heen bent. Nog succes met het vervolg en dat je nog veel leuke mensen tegen mag komen op je verdere tocht....... VOLHOUDEN !!!