35e etappe!

21 juni 2016 - Pedraza, Spanje

21 juni 2016, 35e etappe, Arzua to Pedrouzo:

Ik word wakker van geritsel van zakjes. Shit, die ouwe man met al zijn zakjes die ik eerder heb gezien, ligt onder mij. Om 05:30 begint die mafketel in te pakken en na een uur is hij nog niet weg. Het is niet moeilijk om een ochtendhumeur te krijgen als je in een herberg slaapt en later wilt vertrekken. Maar ik ben niet van plan om hierdoor mijn humeur te laten bepalen en draai mij nog een keertje om, het is lang nog geen 06:30 uur.
Deze etappe zal anders zijn dan alle anderen. De vele pelgrims zijn de oorzaak, je loopt geen stukje meer alleen. We lopen als het ware in formatie in de brandende zon richting Santiago. Gelukkig loop ik veel over bospaden en is er veel schaduw. Langs mooie  en leuke casa's. Op een muurtje staan tientallen lege bierflessen, niemand die eraan zit en het oogt uitnodigend om een biertje te drinken.
Ook de voorzieningen zijn beter tijdens deze etappe. Om de kilometer is er wel een café, waar je lekker wat kunt eten en drinken.
Ik loop door een klein huchtje en aan een gevel zie ik de El muro de la sabidaria - the wall of wisdom. Een project met als doel zoveel mogelijk meters vol te maken met famous quotes. Ik zie er van Ghandi, Dalai Lama, Pope Francicus en Einstein. Grappig en apart om spreuken te lezen over zaken waarover je met Caminovrienden heb gesproken. Over oorlog, geloof, wijsheid, waarheid, politiek, empathie en het leven.
Ik passeer de Caminopaal met 25,319 km en maak er een foto van. Ik word er haast een beetje gespannen van, zo dichtbij en kan het haast niet geloven.
Ik veeg met mijn hand langsmijn neus. De zweetdruppels irriteren, mijn huid blinkt van het zweet. Het is heet en ik stap stevig door. Deze etappe lijkt wel zwaarder dan de zware klimpartijen aan de kust, vreemd.
Ik loop Pedrouza binnen, mijn eindstation voor vandaag. De Caminopaal geeft 19,463 km aan.
Morgen de laatste etappe, nummer 36!

1. Marjan:
    21 juni 2016
    Wow, je bent er bijna. Super knap!!! De laatste etappe zal vast bijzonder zijn. Geniet ervan.
  2. Perry:
    21 juni 2016
    Succes met de laatste etappe !
  3. Saskia:
    21 juni 2016
    Succes met de laatste loodjes en veel plezier op het laatste stuk van je mooie tocht. Ik ben benieuwd: is het spreekwoord waar (de laatste loodjes wegen het zwaarst) of 'vlieg' je de laatste 25 km naar de finish omdat je zo dichtbij bent.....
  4. Saskia:
    21 juni 2016
    Succes met de laatste loodjes en veel plezier bij de laatste etappe van je mooie tocht. Ik ben benieuwd of het spreekwoord waar is (de laatste loodjes wegen het zwaarst). Of 'vlieg' je de laatste 25 kilometer omdat je er bijna bent.....
  5. Frits:
    21 juni 2016
    Geweldig, je bent er bijna, ben super trots op je Ineke :-)
  6. Sjaak sebregts:
    21 juni 2016
    Hoi Ineke heel veel succes met de laatste kilometers morgen hel zal voor jou een heel emotieloos moment zijn als je aankomt op dat grote kerkplein in santiago bij de heilige Jacobus ik wens jou nog veel mooie momenten en geniet ervan vele groetjes uit Roosendaal sjaak
  7. Ramkisoensing, Rob:
    Ineke,
    Wat een prachtige prestatie mijn petje af! Nog een dag dan is het doel bereikt.
    Heel veel succes morgen daarna genieten.
    Groetjes!
  8. Mark:
    Lieve Ineke,
    Vanuit Frankrijk wensen wij jou veel succes morgen met de laatste etappe. Trots op je
  9. Nel:
    21 juni 2016
    Topper je bent er bijna geweldig.
    We zijn apen trots op je.
    Veel liefs van ons Pa en Ma.
  10. Jolanda:
    22 juni 2016
    Lieve Ineke wat mag jij trots zijn op jezelf.. Morgen de laatste.. Ik lees weer mee. Je bent een kanjer!!
  11. Jan:
    22 juni 2016
    Ik sluit me bij al de bovenstaande reacties aan. Geniet, huil, bid, lach en bewonder.